Menu

Hotelowe gwiazdki – co oznaczają dla gości?


Kiedy wyjeżdżamy i szukamy hotelu widzimy, że różnią się one liczbą gwiazdek. Powszechne przekonanie jest takie, że im jest ich więcej tym hotel jest lepszy i droższy. Jak dokładnie ich liczba przekłada się na jakość usług i co oznacza to dla gości?

Skąd biorą się hotelowe gwiazdki i kto je otrzymuje?

Według Rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 16.11.2011 roku w Polsce mamy 5 stopniową kategoryzację dla hoteli, moteli i pensjonatów wyrażaną gwiazdkami. Za motel uznawany jest obiekt zlokalizowany przy drodze, który posiada minimum 10 pokoi i dysponuje parkingiem. Pensjonat posiada co najmniej 7 pokoi i oferuje całodzienne wyżywienie. Hotele posiadają minimum 10 pokoi, w większości jedno i dwuosobowych i świadczą szeroki zakres usług dla gości.

Gwiazdki świadczą o jakości usług oferowanych przez dany ośrodek. Im jest ich więcej tym wyższy standard. Kontrolę nad tym sprawuje marszałek województwa, w którym znajduje się dany motel, pensjonat lub hotel. Jeżeli dane miejsce nie spełnia oczekiwań związanych z ilością gwiazdek możemy się domagać zwrotu kosztów.

Hotel jednogwiazdkowy

Obiekty, które otrzymały jedną gwiazdkę muszą spełniać odpowiednie kryteria. Wymagana jest akceptacja kart płatniczych i zapewnienie miejsca postojowego na czas przyjazdu i odjazdu gości. Nie ma jednak obowiązku posiadać parkingu. Musi on mieć zimną i ciepłą wodę przez całą dobę oraz telefon i faks dostępny dla gości w recepcji. Minimalna powierzchnia pokoju dwuosobowego to 10 metrów kwadratowych. Pościel i ręczniki muszą być zmieniane co 3 dni lub na życzenie klienta. Oczywiście ręczniki zapewniane są przez hotel.

Hotel dwugwiazdkowy

Hotele dwugwiazdkowe gwarantują wszystko co jednogwiazdkowe. Dodatkowo możemy liczyć na dostęp do Internetu w pokojach lub na odrębnych stanowiskach. Minimalna powierzchnia pokoju dwuosobowego zwiększa się do 12 metrów kwadratowych. Powinniśmy w nich mieć zagwarantowane radio. Taki obiekt nie musi posiadać własnej restauracji, wystarczy bar. Budynki, które mają wysokość od 4 pięter powinny mieć windę.

Hotel trzygwiazdkowy

Tak jak poprzednio musi on spełniać wszystkie wymagania wobec poprzednich obiektów. Pokój dwuosobowy ma minimum 14 metrów. Goście zauważą zmianę w standardzie przede wszystkim właśnie w tam, ponieważ znajdą telefon, telewizor, radio, hotelowe materiały piśmiennicze, zestaw do czyszczenia odzieży i obuwia, wodę butelkowaną w ilości odpowiadającej liczbie osób w pokoju, ręczniki i ręczniki kąpielowe. Od tego standardu w górę wszystkie pokoje muszą mieć własne łazienki. W ofercie obiektu muszą znajdować się kosmetyki i środki higieny osobistej. Do pokojów możemy mieć dostarczane posiłki. W takich miejscach musi znajdować się restauracja i jest możliwość zamówienia prania.

Hotel Jasek to idealny przykład hotelu z trzema gwiazdkami, który standardami wykracza poza swoją kategorię gwiazdkową. Zdjęcie pobrano ze strony http://www.hoteljasek.com.pl/

Hotel czterogwiazdkowy

Ośrodek posiadający cztery gwiazdki dodatkowo zapewnia strzeżony parking, garaż, miejsce postojowe lub dowóz na parking strzeżony. Musi gwarantować klimatyzację zapewniającą latem temperaturę poniżej 24 stopni Celsjusza, a zimą powyżej 20 stopni Celsjusza i wilgotność 45 – 60%. Możemy liczyć na sprzedaż lub udostępnienie prasy codziennej oraz kwiaciarnie lub możliwość dostarczania kwiatów. Powierzchnia pokoju dwuosobowego to 16 metrów kwadratowych. W pokojach znajdziemy minibar lub lodówkę, suszarkę do włosów, a pościel będzie zmieniana codziennie lub na życzenie gości.

Hotel pięciogwiazdkowy

Pięć gwiazdek ma zapewniać najwyższy standard. W porównaniu do poprzednich obiektów powierzchnia pokoju dwuosobowego to co najmniej 18 metrów kwadratowych. Dodatkowo znajdziemy w nich takie wyposażenie jak sejf i waga. Widać wyraźnie, że im więcej gwiazdek tym większy zakres usług hotelu. Największą zmianę w standardzie naszego pokoju odczujemy pomiędzy hotelem dwu i trzy gwiazdkowym. Zdecydowanie lepiej odpoczniemy w pomieszczeniu z własną łazienką i z telewizorem. Zwłaszcza jeżeli w pobliżu znajdziemy też restaurację i będziemy mogli oddać ubrania do prania. Należy też pamiętać, że w hotelach z mniejszą ilością gwiazdek również możemy znaleźć dodatkowe wyposażenie. Zdarza się, że hotele trzygwiazdkowe zapewniają klimatyzację i suszarki do włosów w pokoju. Możemy też znaleźć w nich apartamenty z minibarem i sejfem. To oznacza, że wykupujemy pięciogwiazdkowy standard.

Parse error: syntax error, unexpected 'mythemeshop' (T_STRING) in /home/ltbseo31/domains/mejdinpoland.pl/public_html/wp-content/themes/monospace/comments.php on line 14