Coraz więcej Polaków decyduje się na przeprowadzkę do Niemiec. Spore wynagrodzenia, wsparcie socjalne oraz ogromny rynek pracy, to tylko kilka powodów, sprzyjających podjęciu decyzji.
Wiąże się z tym potrzeba logistycznego opracowania planu, zgodnego z obowiązującymi przepisami prawnymi. O czym należy pamiętać, zmieniając swoje miejsce zamieszkania?
Prawo unijne zezwala swoim obywatelom na swobodne przemieszczanie się w obrębie granic wspólnoty. Ty samym nie ma potrzeby nabycia wizy, jeżeli wyjazd lub pobyt ma trwać do 90 dni. Dokumentami uprawniającymi do wjazdu na terytorium Republiki Federalnej Niemiec są paszport oraz dowód osobisty.
Dotyczy to także osób małoletnich, które muszą posiadać aktualny dokument, potwierdzający tożsamość. Warto podkreślić, że powodu przyjazdu nie trzeba nigdzie podawać.
Osiedlenie się na terenie Niemiec nie należy do trudnych. Polacy, należący do grupy obywateli Unii Europejskiej, posiadają wszelkie prawo, aby móc na stałe zamieszkać w Niemczech. Zanim jednak do tego dojdzie, muszą spełnić kilka warunków. Należą do nich:
Jednym z trudniejszych obowiązków jest zameldowanie się w urzędzie. Procedura urzędowa może wydawać się skomplikowana, ale należy trzymać się wytycznym, dzięki czemu niczego nie pominiemy.
Na początek należy podkreślić, że meldunek na terenie Niemiec posiada kompletnie inne znaczenie, niż to znane w Polsce. Główną funkcją jest poinformowanie służb państwa o miejscu pobytu – zamieszkania. Wraz z nim nie zyskujemy żadnych dodatkowych „praw” do użytkowanego mieszkania lub budynku. Meldunek jest w RFN niezwykle ważny, gdyż dzięki niemu załatwimy najważniejsze formalności, niezbędne do prowadzenia życia na terenie kraju.
Potwierdzenie zamieszkania na terenie Niemiec nazywane jest Anmeldebestätigung. Potocznie używa się jednak określenia Anmeldung. Będzie on potrzebny podczas załatwiania istotnych spraw urzędowych oraz podczas rejestracji w pośredniaku, jako osoba bezrobotna. Zameldowanie będzie potrzebne m.in. w banku, aby założyć konto, na które będą przesyłane świadczenia socjalne oraz wypłata.
Nawet, chcąc wziąć kredyt lub zakupić produkt na raty, należy pokazać Anmeldung. Również jeżeli planujesz zarejestrowanie samochodu w Niemczech, niezbędne będzie posiadanie dokumentu, potwierdzającego miejsce pobytu. Tym samym zyskuje się możliwość do zakupu ubezpieczenia na auto. Dzięki temu nie istnieje obawa, że to z Polski nie zdoła pokryć kosztów ewentualnych szkód.
Meldunek dotyczy wszystkich osób, które przybywają na teren Niemiec w celu m.in.: stałego osiedlenia się oraz podjęcia pracy zarobkowej. Nie ma takiego obowiązku, jeżeli czas ten nie przekracza 3 miesięcy. Przekraczając ten termin, nie ważny jest powód pobytu.
Musisz wtedy udać się do stosownego urzędu, aby nie złamać prawa unijnego, dotyczącego swobodnego przemieszczania się obywateli UE. Masz na to od 7 do 14 dni od przyjazdu, jednak warto sprawdzić dokładne wytyczne, różniące się pomiędzy regionami, a nawet miastami.
Planując wynajęcie mieszkania już na samym początku pobytu, należy niezwłocznie udać się do stosownego urzędu. Pozwoli to na uniknięcie ewentualnych nieprzyjemności oraz ułatwi załatwianie kolejnych spraw po przeprowadzce. Za niedopełnienie obowiązku grozi wysoka grzywna, więc aby być spokojnym, warto jak najszybciej znaleźć urząd, gdzie złoży się dokumenty.
W Niemczech nie ma uregulowanej sytuacji, dotyczącej procedury zameldowania. Różni się ona pomiędzy landami, o czym już wspomnieliśmy. Nie ma jednego urzędu, który zajmowałby się tymi sprawami. Noszą one różne nazwy m.in.: Bürgeramt, Einwohnermeldeamt, Bezirksamt, Bürgerservice, Einwohneramt lub Stadtverwaltung.
Z tego powodu warto wcześniej wpisać w wyszukiwarce nazwę miasta, gdzie przebywamy wraz z hasłem Anmeldung. Wyniki wyszukiwania wskażą nam stosowną instytucję, którą najczęściej jest urząd miasta. Na jego stronie internetowej możemy pobrać odpowiednie pliki, niezbędne do przedstawienia w urzędzie.
Udając się do urzędu, należy wcześniej umówić się na wizytę. Im wcześniej tym lepiej. Czas oczekiwania trwa bardzo długo, więc nie należy odkładać tego na ostatnią chwilę. Następnie należy przedstawić wszelkie potrzebne dokumenty.
Urzędnik wszystko skrupulatnie przejrzy, więc pamiętaj o poprawnym wypełnieniu wszelkich rubryk oraz przedstawieniu pełnego kompletu. Jeżeli wszystko się zgadza to Anmeldung zostaje wydrukowany, podstemplowany, a następnie podpisany przez urzędnika.
Udając się do urzędu należy przygotować stosowne dokumenty. Wśród nich znajdują się:
Meldunek w Niemczech jest niezwykle ważnym dokumencie. Nie można go pominąć, jeżeli pragniemy na stałe zamieszkać na terenie kraju. Chociaż cała procedura wydaje się skomplikowana to zastosowanie się do wymienionych w artykule wytycznych, pozwoli na dopełnienie wszelkich formalności.
Przeprowadzka wiąże się ze sporym stresem. Niezbędne formalności, wizyty w urzędach, poszukiwanie mieszkania. Jest tego tak wiele, a czasu zawsze brakuje. Dlatego też, jeżeli planujesz przyjechać do Niemiec skorzystaj z oferty Teleberlin.
Kiedy Ty będziesz załatwiać wszelkie niezbędne sprawy urzędowe i nie tylko, my znajdziemy najlepszą ofertę Internetu mobilnego, domowego oraz sieci komórkowej. Sprawdź naszą ofertę i skorzystaj z pomocy naszych ekspertów.