Wpływ opakowania na wrażenia zakupowe odbiorcy

Wpływ opakowania na wrażenia zakupowe odbiorcy

Podczas zakupów konsumenci kierują się wieloma różnymi czynnikami, które decydują o tym czy zakupią oni dany produkt, czy też nie.

Oczywiście dla wielu osób najbardziej istotna jest jakość danego produktu, jego funkcjonalność, dopasowanie do ich potrzeb i wymagań oraz wiele innych czynników, odnoszących się do samego produktu. Jednak na te rzeczy zwracają najczęściej uwagę osoby, które wiedzą dokładnie, co chcą kupić. Sprawa wygląda nieco inaczej w przypadku osób niezdecydowanych na dany produkt.

W takiej sytuacji jednym z kluczowych czynników decydujących o tym, czy konsument zakupi dany produkt, czy też nie, jest jego wygląd, a dokładniej mówiąc opakowanie. To właśnie ono w pierwszej kolejności odpowiada za przyciągnięcie uwagi konsumenta. Z tego względu bardzo ważne jest, aby było ono odpowiednio zaprojektowane.

Jakie funkcje pełni opakowanie?

Oczywistą funkcją opakowania jest zabezpieczenie produktu przed czynnikami zewnętrznymi, które mogłyby doprowadzić do jego uszkodzenia, lub w inny sposób sprawić, że byłby on niezdatny do użytku. Opakowania często odpowiadają również za zabezpieczenie otoczenia przed działaniem danego produktu. Taką rolę pełnią w przypadku m.in. różnego rodzaju chemikaliów, które mogłyby wpłynąć niekorzystnie na środowisko, gdy nie byłyby odpowiednio zabezpieczone.

Funkcja ochronna w przypadku opakowań jest czymś oczywistym, jednak sporo osób zapomina o tym, że opakowania w bardzo dużym stopniu wpływają również na wyniki sprzedażowe danej firmy. Przy kontakcie z danym produktem, każdy z konsumentów w pierwszej kolejności zwraca uwagę na jego wygląd. Z tego względu stosowanie różnego rodzaju oryginalnych i przyciągających uwagę opakowań może skutecznie zachęcić konsumentów do zakupu danego produktu. Często zdarza się tak, że jedynie zmiana opakowania danego produktu skutecznie zwiększa zainteresowanie nim wśród społeczeństwa.

Jak opakowanie może wpłynąć na odbiór produktów?

W przypadku opakowań spory wpływ na konsumenta mają takie cechy jak kolorystyka, sposób wyeksponowania nazwy produktu, oznakowanie opakowania, wykorzystanie oryginalnych wykończeń i rozwiązań oraz wartość dodatkowa. Psychologiczne oddziaływanie opakowania na konsumentów widoczne jest najlepiej na przykładzie dzieci, ponieważ to one są najbardziej podatne na wpływ takich czynników.

Widać to znakomicie w przypadku zabawek lub słodyczy, których opakowania są najczęściej bardzo kolorowe, zawierają różne postacie z bajek, symbole znajome dla dzieci i dzięki temu skutecznie przyciągają ich uwagę. W przypadku dorosłych sprawa nie wygląda już tak łatwo, ponieważ zainteresowanie ich danym produktem jest znacznie trudniejsze.

Tacy konsumenci bardziej zwracają uwagę na estetykę opakowania, jego funkcjonalność, oryginalność, przyciągające uwagę hasła i nazwa, ekologiczność opakowania, możliwość jego ponownego wykorzystania i wiele innych go typu rzeczy. Czasami wystarczające jest stworzenie ekskluzywnie wyglądającego opakowania przy zachowaniu względnie niskiej ceny produktu, aby skutecznie zachęcić konsumentów do zakupu.

Dobrze zaprojektowane opakowanie może również sprawić, że osoby, które początkowo nie planowały zakupu danego produktu, zdecydują się na niego, ponieważ opakowanie przyciągnie ich uwagę. Ponadto pozwoli to na zwiększenie rozpoznawalności danej marki na rynku, dzięki czemu konsumenci będą regularnie wybierać dany produkt, nie zwracając uwagi na inne.

artykuły papiernicze

Opakowanie jako wizytówka firmy

Opakowanie danego produktu oprócz tego, że pełni funkcję ochronną, a także przyciąga uwagę klientów, to może również stać się pewnego rodzaju wizytówką danej firmy. Jeśli chcemy, aby opakowania naszych produktów pełniły taką funkcję, musimy w przemyślany i nienachalny sposób zawrzeć w ich designie informacje kontaktowe oraz krótki opis czym zajmuje się nasza firma.

W tym zadaniu powinniśmy polegać na kreatywności osób, którym powierzamy projektowanie opakowań naszych produktów, jak na przykład producentom artykułów papierniczych. Utworzenie z opakowania wizytówki nie jest łatwą sprawą, ponieważ nietrudno jest w tym przypadku zrobić to źle. Jeśli tak się stanie, to może to nie mieć pozytywnego skutku, a skutecznie zmniejszyć zainteresowanie konsumentów naszym produktem i przyczynić się do pogorszenia wyników sprzedaży.

Z tego względu podejmując takie kroki, niezbędne jest dokładne przemyślenie sprawy i zaprojektowanie oryginalnego opakowania, które jednocześnie przyciągnie uwagę konsumentów i w nienachalny sposób przekaże informacje o firmie. Jeśli to się uda rozpoznawalność marki oraz zainteresowanie jej produktami znacząco wzrośnie.